Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan nog eens uitgebreid worden met +25% door ervoor te zorgen dat alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimaal 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met wel 4 lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij 48 van de 62 bruggen is de verhoging al uitgevoerd (33) of in uitvoering (15).
De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert hebben een Publiek-Private-Samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jarige onderhoud. nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. Het gaat 8 keer om een stalen boogbrug van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle 8 bruggen volledig herbouwd zijn.
De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert hebben een Publiek-Private-Samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jarige onderhoud. nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. Het gaat 8 keer om een stalen boogbrug van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle 8 bruggen volledig herbouwd zijn.
Bron: Internetgazet Beringen